روزه داری برای بیماران قلبی و عروقی و كلیوی و مبتلایان به فشار خون
نوشته شده توسط : hgu33

بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های كلیوی و فشارخون از جمله بیماری های شایع در كشور به شمار می روند چنانكه طبق اعلام مسوولان وزارت بهداشت، 45 درصد بار بیماری ها در كشور مربوط به بیماری های قلبی و عروقی است.

همچنین 6/21 جمعیت 15 تا 44 سال كشور مبتلا به پرفشاری خون هستند و بیش از پنج میلیون بیمار نارسایی مزمن كلیه در كشور وجود دارد.

**روزه داری در مبتلایان به فشار خون

كارشناس تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درباره روزه داری در مبتلایان به فشار خون به خبرنگار ایرنا می گوید: مبتلایان به پرفشاری خون خفیف تا متوسط می توانند روزه بگیرند و روزه داری به كاهش فشار خون آنان كمك می كند اما باید با پزشك معالج خود برای مصرف داروها، مشورت كنند.

'حامد پورآرام' می افزاید: برای مثال، مقدار داروهای مدر -ادرار آور- برای جلوگیری از كم آبی باید كاهش یابد و داروهای بلند اثر مانند 'ایندرال' باید یك روز قبل از سحر استفاده شود.

وی خاطرنشان می كند افراد مبتلا به فشار خون باید دریافت نمك و چربی خود را كنترل كرده و از كشیدن سیگار اجتناب كنند كه خوشبختانه تمام این اعمال در ماه مبارك رمضان، میسر است.

البته روزه برای افرادی كه فشار خون شدید دارند یا فشارخون آنان بطور ناگهانی بالا می رود و كنترل شده نیست، توصیه نمی شود.

**بیماری های قلبی و عروقی

روزه داری و رعایت یك برنامه غذایی صحیح با كاهش عوامل خطری مانند كاهش وزن، كاهش سطح چربی های خون و نكشیدن سیگار موجب پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود.

اما در مورد مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی، موضوع متفاوت است و حتما باید با پزشك معالج خود مشورت كنند.

به گفته متخصصان مربوطه، بیمارانی كه دچار گرفتگی رگ های قلبی هستند و دارو مصرف می كنند از آنجا كه عدم مصرف دارو در زمان مقرر، زندگی آنان را به مخاطره می اندازد، نباید روزه بگیرند.

بیماران قلبی نیز باید به تداخلات دارو و غذا توجه كرده و به توصیه های پزشك معالج خود بطور دقیق عمل كنند.

بیماران قلبی كه سابقه جراحی دارند اگر پزشك معالج اجازه دهد، منعی برای روزه داری ندارند.

**روزه داری در بیماران كلیوی

نقش اساسی و مهم كلیه ها در بدن، تصفیه خون و مواد زاید است كه در صورت عدم مصرف كافی آب و مایعات، كلیه ها نمی توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند.

'سعید معانی' كارشناس تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درباره اصول روزه داری در بیماران كلیوی به خبرنگار ایرنا می گوید: در ماه مبارك رمضان به ویژه در تابستان، فرصت كافی برای تامین مایعات بدن وجود ندارد از این رو به منظور پیشگیری از عواقب كم آبی در طول روز كه گاهی می تواند خطرناك باشد، بیماران كلیوی باید نكاتی را رعایت كنند.

وی می افزاید: مصرف كافی آب و مایعات در فاصله افطار تا سحر الزامی است تا كلیه ها بتوانند تصفیه خون از مواد زاید را به خوبی انجام دهند.

معانی با تاكید براینكه كنترل نمك دریافتی در بیماران كلیوی ضروری، است، خاطرنشان می كند افرادی كه كلیه های سنگ ساز دارند -بیش از دو سنگ ادراری طی شش ماه- برای روزه داری باید با پزشك معالج خود مشورت كنند.

اجتمام**9185 ** 1569





:: برچسب‌ها: عروسی , نور , زرد ,
:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: